Etický kódex
Čl. I ZÁKLADNÉ USTANOVENIA Etický kódex upravuje a stanovuje profesionálnu etiku a zásady správania sa a vystupovania všetkých zamestnancov Zariadenia sociálnych služieb Trojlístok (ďalej len „ZSS Trojlístok“) v súlade s platnými právnymi predpismi, uznávanými hodnotami, dodržiavaním ktorých chráni prijímateľov sociálnej služby a zamestnancov, určuje vzájomné vzťahy zamestnancov a vzťahy k vonkajšiemu prostrediu. Je vyjadrením základných etických pravidiel konania zamestnancov ZSS Trojlístok pri poskytovaní sociálnej služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie pre fyzickú osobu, ktorá má ťažké zdravotné postihnutie alebo nepriaznivý zdravotný stav; alebo dovŕšila dôchodkový vek. Taktiež informuje verejnosť o správaní, ktoré je oprávnená očakávať.
Čl. 2 ZÁSADY A PRAVIDLÁ ETICKÉHO KÓDEXU
Etické zásady 1. Zamestnanci ZSS Trojlístok dbajú na dodržiavanie ľudských práv prijímateľov sociálnej služby. 2. Zamestnanci rešpektujú jedinečnosť každého prijímateľa sociálnej služby (ďalej len „PSS“) v zariadení. Sociálne služby sú poskytované v súlade so základnými ľudskými právami a slobodami, prirodzenou ľudskou dôstojnosťou, s princípmi nediskriminácie z dôvodu pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, či iného zmýšľania národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, majetku, rodu alebo iného postavenia prijímateľa sociálnej služby a sú poskytované v prostredí, ktoré si prijímateľ sociálnej služby vybral. 3. Zamestnanci rešpektujú právo každého prijímateľa na sebarealizáciu a to v takej miere, aby súčasne nedochádzalo k obmedzeniu rovnakého práva druhých osôb. 4. Zamestnanci pomáhajú PSS svojimi znalosťami, schopnosťami a skúsenosťami pri ich rozvoji a pri riešení konfliktov v medziľudských vzťahoch. 5. Zamestnanci dávajú prednosť profesionálnej zodpovednosti pred svojimi súkromnými záujmami. Služby PSS poskytujú na najvyššej odbornej úrovni. 6. Zamestnanci musia byť bezúhonní, disciplinovaní, spoľahliví, zodpovední, nesmú prijímať žiadne výhody, musia mať schopnosť empatie a autoregulácie. Predpokladom je aj emočná vyrovnanosť, pracovná stabilita a organizačné schopnosti. 7. Zamestnanci predovšetkým aktívne zabezpečujú, ochranu pred diskrimináciou, neľudským, alebo ponižujúcim zaobchádzaním, trestaním, vykorisťovaním, násilím a zneužívaním.
Etické pravidlá Ø Vo vzťahu k prijímateľom 1. Zamestnanci ZSS Trojlístok rešpektujú prijímateľov sociálnej služby ako suverénnych jedincov s právom konania rozhodnutí, ktoré sú v súlade s ich presvedčením, názormi a hodnotami. 2. Zamestnanci podporujú PSS k uvedomeniu si vlastnej zodpovednosti. 3. Svojou prácou podporujú PSS v dosahovaní samostatnosti, prekonávaní subjektívnych ťažkostí, k dosiahnutiu vlastnej pohody a prispievajú k zlepšovaniu interpersonálnych vzťahov. 4. Informácie určené PSS musia zamestnanci hovoriť zreteľne a zrozumiteľne, primerane stavu a veku PSS. Nevyhnutnosťou je aj overenie si spätnej väzby, či boli podané informácie správne pochopené.
5. Zamestnanci chránia právo PSS na súkromie. Získavajú si dôveru PSS aj tým, že zachovávajú mlčanlivosť. Osobné informácie poskytujú len so súhlasom PSS a v rozsahu svojej profesijnej právomoci. 6. Zamestnanci podporujú PSS pri využívaní všetkých služieb a dávok, na ktoré majú nárok a informujú ich o prípadných rizikách. 7. Zamestnanci rozpoznávajú hranice svojich kompetencií a nekonajú nad ich rámec, ani sa týmto spôsobom neprezentujú. V prípade, že zamestnanec s PSS nemôže pracovať sám, pretože to presahuje jeho kompetencie, informuje PSS o tom, ktorý zamestnanec v zariadení s ním môže pracovať ďalej, prípadne PSS poskytne informácie o ďalších formách pomoci. 8. Zamestnanci v prítomnosti PSS neriešia problémy prevádzkového charakteru. Taktiež dbajú o vytvorenie príjemného prostredia a upozorňujú zamestnávateľa na nedostatky v poskytovaní služieb PSS. 9. Zamestnanci PSS vykajú, pokiaľ PSS nedá súhlas k tykaniu. 10. Dodržiavajú etické princípy pri poskytovaní služby a podpory pri hygienických úkonoch – toaleta, kúpanie, sprchovanie. 11. Písomné odovzdávanie informácií o PSS je taktné a napísané s úctou a rešpektom voči nemu. Ø V vzťahu k zamestnávateľovi 1. Vzťahy na pracovisku sú založené na transparentnosti, otvorenej komunikácii, vzájomnej dôvere a rešpekte. 2. Zamestnanci ZSS Trojlístok zodpovedne plnia svoje pracovné povinnosti vyplývajúce zo záväzku k svojmu zamestnávateľovi. 3. Zamestnanci sa snažia byť nápomocní pri tvorbe a plnení cieľov pri systematickej starostlivosti o kvalitu poskytovaných služieb s hlavným cieľom uspokojovať požiadavky a potreby prijímateľov sociálnej služby. 4. Zamestnanci chránia duševné aj materiálne vlastníctvo ZSS Trojlístok. Využívajú ho výlučne na pracovné účely, pokiaľ nie je stanové inak. 5. Každý zamestnanec koná nielen ako súkromná osoba, ale aj ako reprezentant ZSS Trojlístok. Má dbať o dobré meno tohto zariadenia a ochraňovať jeho záujmy. 6. Zamestnanci majú právo na vyjadrenie svojho názoru bez akýchkoľvek následkov a sankcií. 7. Zamestnanci sú povinní informovať vedenie zariadenia o dôležitých faktoch, týkajúcich sa predmetu činnosti zariadenia, pokiaľ by to mohlo mať negatívny vplyv na jeho ďalšiu činnosť a rozvoj. Ø Vo vzťahu ku kolegom 1. Zamestnanci ZSS Trojlístok rešpektujú znalosti a skúsenosti svojich kolegov a ostatných odborných zamestnancov. Vyhľadávajú a rozširujú spoluprácu s nimi a tým zvyšujú kvalitu poskytovaných sociálnych služieb. 2. Rešpektujú rozdiely v názoroch a praktickej činnosti kolegov a ostatných odborných a dobrovoľných pracovníkov. Kritické pripomienky k nim vyjadrujú na vhodnom mieste a vhodným spôsobom. 3. V prípade nelegálneho či neetického jednania správania sa niektorého zo zamestnancov sú ostatní kolegovia povinní osobne upozorniť túto osobu, že porušuje kódex. Ak nedôjde k náprave sú zamestnanci povinní o tejto skutočnosti informovať vedenie zariadenia.
Ø Vo vzťahu k povolaniu a odbornosti 1. Zamestnanci dbajú na udržanie zvyšovania prestíže svojho povolania. 2. Neustále sa snažia o udržanie a zvyšovanie odbornej úrovne poskytovaných sociálnych služieb a uplatňovanie nových prístupov a metód. 3. Každý zamestnanec je zodpovedný za svoje sústavné celoživotné vzdelávanie a výcvik čo je základ pre udržanie stanovenej úrovne odbornej práce a schopnosti riešiť etické problémy. 4. Pre svoj odborný rast využíva znalosti a zručnosti svojich kolegov a iných odborníkov, naopak svoje vedomosti a zručnosti rozširuje v celej oblasti sociálnej práce. 5. Zamestnanci zariadenia produktívne navzájom spolupracujú, aby boli splnené ciele individuálneho plánu PSS. |
Dátum | Názov | Veľkosť a typ |
---|---|---|
03. 10. 2024 | Príloha č. 3 - Etický kódex | 185 kB [pdf] |
- O ZSS Trojlístok,
- Poradovník čakateľov,
- História,
- Zriaďovacia listina,
- Organizačná štruktúra,
- Etický kódex,
- Politika kvality,
- Ciele kvality,
- Smernice,
- Pokyny pre návštevy,
- Tlačivá na stiahnutie,
- Krízový plán,
- Výročné správy,
- Podávanie podnetov,
- Domáci poriadok,
- Projekty,
- Voľné pracovné miesta,
- Ochrana osobných údajov,
- Partneri – Sponzori,
- Systém manažérstva kvality,